Autospeciala Cargoscan, destinată controlului containerelor
Poliția Română – Serviciul de Poliție Transporturi Maritime Constanța a prezentat, pe 28 ianuarie, în Portul Constanța Sud Agigea, autospeciala Cargoscan, destinată controlului containerelor.
Scanerul mobil a intrat în dotarea Poliției încă din data de 8 septembrie 2020. Cu ajutorul acestui sistem, finanțat de Comisia Europeană, timpul de verificare a containerelor scade de la câteva ore la câteva minute.Scanerul are capacitatea de a „privi” prin containerele din oţel şi poate fi controlat de la distanţă, în condiţii de radiaţie profesională zero pentru poliţistul operator.Echipamentul este dotat cu un sistem informatic de imagistică şi o aplicaţie software, instalată pe centrul portabil de comandă, ce realizează separarea spectrală a materialelor organice şi anorganice.În dotarea Poliţiei Române, mai există un sistem de supraveghere video de înaltă rezoluţie, pentru monitorizarea de la distanţă a procesului de scanare, precum şi un subsistem automatizat de protecţie a zonei de excludere.Prin folosirea noului sistem Cargoscan, timpul mediu de verificare a unui container scade de la câteva ore la câteva minute, reducând astfel timpii de aşteptare şi eficientizând munca poliţiştilor.
„De când a fost operaționalizat sistemul, adică din octombrie 2021, au fost scanate 150 de containere și ridicate în vederea indisponibilizării bunuri susceptibile a fi contrafăcute în valoare de peste 75.000 de euro. De asemenea, au fost întocmite două dosare penale. Este un sistem ce folosește o tehnologie performantă, de mare ajutor pentru Poliția Română, ce scurtează timpul de verificare a unui vehicul sau container. O scanare durează, în total, 1 – 2 minute, față de ore, cât ar dura o investigare fizică a containerului”, a afirmat inspector Andreea Iliescu, purtător de cuvânt IPJ Constanța.
„Față de sistemele din dotarea autorităților vamale, acesta este mobil. Este primul scaner mobil care se află în Portul Constanța. De asemenea, are o putere mai mare decât cele deja existente în port. Este un beneficiu scurtarea timpului de inspectare, căci din momentul în care containerul se află pe aliniamentul de scanare durează 20 – 30 de secunde scanarea efectivă. Brațul dispozitivului se poate deplasa cu o viteză de la 20 metri pe secundă până la 40 de metri/secundă, astfel că durata unei scanări variază și în funcție de dimensiunea containerului sau vehiculului. Activitatea de poliție este ușurată, din momentul în care este realizată scanarea putem să analizăm imaginile și să stabilim, în funcție de densitate, spectrul de culori și alte indicii, dacă sunt bunuri care nu au fost declarate în acte. Scanerul este operaționat de două persoane aflate în interiorul cabinei de comandă, două persoane care se asigură că vehicul sau containerul este așezat conform indicațiilor pe aliniament și o persoană în afara perimetrului de scanare, pentru supravegherea zonei. Polițiștii din cadrul Serviciului Poliției Transporturi Maritime au fost instruiți pentru a opera acest sistem. În acest moment sunt 11 polițiști care activează în cadrul biroului și toți suntem autorizați”, a afirmat subcomisarul Andrei Bratu, șeful Biroului Poliției Portuare Cargoscan.
Bugetul alocat proiectului Cargoscan a fost de peste 1,5 milioane de euro, dintre care mai mult de 1,2 milioane de euro reprezintă finanţare nerambursabilă de la Comisia Europeană, iar aproape 310.000 de euro constituie co-finanţare susţinută de Inspectoratul General al Poliţiei Române.